Brief over De Lijn

Beste voorzitters,
Beste parlementsleden,
Mijnheer de politiek directeur,

 

De voorbije maanden stonden de plannen van De Lijn hoog op de agenda van het nationaal bestuur van GroenPlus. Steeds meer leden maken zich zorgen over afgeschafte haltes, geschrapte lijnen, extra overstappen in hun vervoersregio.

Tijdens het nationaal bestuur van 29 april 2021 was Vlaams parlementslid Stijn Bex onze gast. Hij gaf meer toelichting over de ombouw van De Lijn naar basisbereikbaarheid, over de vervoersregio’s en over de onderhandelingen met de Vlaamse regering over de nieuwe beheersovereenkomst met De Lijn. Na een boeiend debat besloot de vergadering om onze moederpartij Groen deze brief te schrijven om onze bezorgdheid te onderlijnen.

De nieuwe vervoersplannen van De Lijn, die in de 15 vervoersregio’s besproken werden, zijn echt ondermaats. In vele landelijke gebieden is er minder openbaar vervoer, soms hebben mensen zelfs geen bus meer in het weekend. Of moeten ze veel verder stappen naar een halte. Ook in stedelijke gebieden worden tram- en buslijnen ofwel afgeschaft, ofwel verkort, ofwel wordt het overstap-principe gehuldigd op overstapplaatsen, die die naam niet waard zijn.

De Lijn vertrekt in haar plannen van openbaar vervoer als middel om van en naar school of het werk te gaan.  Voor vele ouderen is het openbaar vervoer echter de sleutel tot hun sociaal contact: het wekelijks bezoek aan de markt, de afspraak met een vriend of vriendin, de activiteit in het sociaal dienstencentrum…
Er is in deze corona tijden veel te doen om eenzaamheid en isolatie. Vorige vrijdag nog keurde de Vlaamse regering een plan goed om de Vlaamse veerkracht te versterken. De Vlaamse Regering wil samen met de lokale besturen investeren in zorgzame buurten om hiermee het mentaal welbevinden van de Vlamingen en de sociale cohesie in de samenleving te versterken. 
Dit klinkt erg hol op het moment dat De Lijn de mobiliteit van kwetsbare mensen afbouwt.

Groen profileerde zich in het verleden vooral als fiets- en treinpartij. Groenen kiezen liever de fiets dan tram of bus. Maar steeds meer mensen in Vlaanderen zijn 65 plus en voor hun mobiliteit afhankelijk van het 'nabije' openbaar vervoersaanbod.

De voorbije decennia waren het vooral groene burgemeesters die hun nek uitstaken om samen met De Lijn nieuwe tramlijnen te realiseren, Ingrid Pira in Mortsel, Willy Minnebo in Zwijndrecht. Ook vandaag trekken Groen schepenen de kaart van het openbaar vervoer in hun regio.

We vragen dat onze partij zich ook op Vlaams niveau meer profileert op regionaal vervoer, op het beleid van De Lijn.

Inmiddels heeft de bevoegde minister Lydia Peeters beslist om de uitvoering van de  plannen met een jaar uit te stellen.  Dit is niet voldoende.

Het is immers onmogelijk voor De Lijn om haar nieuwe vervoersplannen te realiseren met gesloten beurs. De verschraling van het openbaar vervoer, die nu al 10 jaar lang  bezig is, moet echt stoppen. In een tijd waarin klimaat en modal-shift sleutelbegrippen zijn,  waarin klimaatdoelstellingen ook en vooral sociaal moeten zijn, is verder besparen onaanvaardbaar.

We vragen dat onze partij een campagne start om een Staten-Generaal voor het openbaar vervoer te eisen, een Staten-Generaal waar ook gebruikers van het openbaar vervoer, personeel...een stem krijgen.

Groen/Ecolo levert de ministers van mobiliteit in Brussel, op federaal vlak en in Wallonië,  Groene ministers investeren wel in openbaar vervoer. We moeten die kracht gebruiken om ook Vlaanderen te dwingen om te investeren in De Lijn. Groen moet de partij van het openbaar vervoer zijn, ook van de bus en de tram!

 

Alvast bedankt voor uw reactie.
Vriendelijke groeten,

Namens GroenPlus
Mieke Vogels
Voorzitter