Tijd voor / Strijd van... de voetganger

10 Maart 2025

Tijd voor /  Strijd van... de voetganger

De fietser verwerft stilaan een eigen plek in het straatbeeld. Maar welke ruimte blijft er uiteindelijk over voor de voetganger?

Wat overblijft, nadat de auto de ruimte kreeg om te rijden en parkeren en de fietser een eigen strook kreeg toegewezen, die ruimte wordt steeds kleiner.

Het voetpad staat ten dienste van het privé vervoer. Schuin aflopende voetpaden voor garages, soms met tegeltuintjes en langsom meer laadinfrastructuur voor elektrische wagen. Daarnaast vinden allerhande nutskasten, lantaarnpalen, vuilbakken, bakfietsen, elektrische steps… hun weg naar het voetpad. Al wat men elders niet kwijt kan belandt op het voetpad.

Ruimte voor de voetganger is ruimte voor ontmoeting, een antwoord op de toenemende eenzaamheid.
Voetpaden zijn lang niet altijd comfortabel. Voor steeds meer ouderen maakt een veilig en comfortabel voetpad het verschil tussen nog wel, of niet meer buitenkomen; tussen nog wel of geen sociaal contact.

Het kan (en het moet) anders!

Dit zijn alvast een aantal punten voor actie…

  • Maak samen met de gemeente een obstakelplan en doe concrete voorstellen om deze obstakels te verwijderen.
  • Leg op te smalle voetpaden, tussen twee parkeerplaatsen een verhoogde strook voor oplaadpalen, nutskasten, tijdelijke verkeersignalisatie.
  • Voorzie binnen de parkeerruimte ook plaatsen voor (bak)fietsen en deelsteps.
  • Maak van buurten en straten die door veel ouderen gebruikt worden ‘zilveren lussen’ met een comfotabel voetpad, met rustbanken en toegankelijke toiletten.
  • Vermijd kasseien of leg er een vlakke stapstrook op voor rolstoel- of rollatorgebruikers.
  • Doe de heraanleg van het openbaar domein, samen met de Ouderenraad; voer een voetgangerstoets uit.

Heb je zelf nog voorstellen om het beter te maken?
Bezorg ze ons!
GroenPlus plant zelf nog een actie
in een stad of gemeente