Deense leert Vlamingen schoteldoeken breien tegen kunststoffen doekjes

11 Mei 2017

Deense leert Vlamingen schoteldoeken breien tegen kunststoffen doekjes

Menige GroenPlusser herinnert zich nog dat schoteldoeken vroeger zelf gemaakt werden van versleten katoenen kledij of dat we schoteldoeken breiden met katoenen draad. 

Menige GroenPlusser herinnert zich nog dat schoteldoeken vroeger zelf gemaakt werden van versleten katoenen kledij of dat we schoteldoeken breiden met katoenen draad. In april 2017 ging een groep GroenPlussers op studiereis naar Denemarken onder leiding van Lieve Snauwaert en Lone Leth Larsen. Lone wist ons in het Nederlands veel te vertellen over haar land en haar landgenoten. Zij kan als de beste vergelijken, want ze heeft gestudeerd in Nederland en heeft zelfs in België gewerkt en geleefd. Lone vertelde dat Deense vrouwen tegenwoordig microvezeldoekjes en andere synthetische materialen uit hun huishouden willen weren.

Ze breien schoteldoeken.

Tegenwoordig veroveren de microvezeldoekjes en andere synthetische materialen onze huishoudens en kantoren. Maar als we er even bij stilstaan zouden we beter weer op doeken overschakelen die we kunnen wassen en hergebruiken in plaats van na gebruik weg te gooien. Lone leerde de groep tijdens de busreis door Duitsland dat je met een haaknaald of een paar breipriemen en een bol katoendraad inderdaad ecologisch werkt. Aan het breien of haken beleef je bovendien plezier. Een bus vol breiende mensen, dat was nog eens een belevenis! 2 breiende deelneemsters Op het einde van de reis had iedereen een lapje klaar. Laat de afwas maar komen....Mocht je het toch niet ziet zitten om zelf katoenen schoteldoeken te maken, dan vind je ze ook kant en klaar in de supermarkt. Naast de synthetische en microvezeldoekjes.

Plastic Change en de verbrandingsoven

Het breiproject sloot naadloos aan bij het bezoek aan Plastic Change in Kopenhagen.

 

Er stond ook een uiteenzetting over een afvalverbrandingsoven op het programma. Blijkt dat plastic van een veelzijdig materiaal uitgegroeid is tot de grootste vervuiler overal ter wereld. Omdat het een gigantische wereldwijde opdracht is om plastics uit het water, de grond en de lucht te halen, geldt nu als algemene aanbeveling geen nieuwe plastics meer in het milieu in te brengen. Het probleem met plastic is dat het door (weers)omstandigheden broos wordt en uiteenvalt in superkleine deeltjes die door kleine organismen opgenomen worden. Ze komen zelfs voor in onze voedselketen. (klik op de foto van de geprojecteerde dia).

Schoolproject Zero Plastic Hero

De strijd tegen plastics moet uitgaan van bewuste consumenten, fabrikanten en verschillende overheden. Je kunt als gewone burger ook het probleem beginnen aanpakken bij de bron. Stap naar een lagere school vol jonge gebruikers en maak van elke leerling en leerkracht een Zero Plastic Hero. Neem in het begin van het nieuwe schooljaar contact met de directie en vertel van je plan. Stap dan op de afgesproken datum naar de klassen toe en zeg tegen de kinderen dat je een probleem hebt dat je niet alleen kunt oplossen. Je hebt er veel hulp voor nodig. Toon ze het filmpje van de stervende kuikens en dode vogels met een maaginhoud bestaande uit plastics. Zo op internet te bekijken: www.midwayfilm.com.

De leerlingen proberen twee weken lang geen slechte plastic te gebruiken. Slechte plastic is plastic die je maar één keer gebruikt. De leerlingen tekenen op een groot blad papier een grote meeuw, de mascotte van het project (de kinderen geven de meeuw een naam). Ze houden op het blad papier met rode en groene streepjes bij of ze slechte of goede plastic gebruiken. Ondertussen zoeken ze alternatieven voor plastic, zeker voor slechte plastic. Die noteren ze ook op he

t blad. Ze zetten elke dag een streepje afwisselend voor:

  1. één i.v.m. eten (bv. brooddoos of koekdoos gebruiken)
  2. één i.v.m. drinken (bv. drinkbus gebruiken of kraanwater drinken)
  3. iets i.v.m. thuis (bv. ouders overtuigen om geen plastic draagtas aan te nemen, kapot plastic speelgoed naar het containerpark te brengen, enz.)

Herhaal dit gedurende de 14 dagen. Het is een klasproject, geen individueel project.

Ga na 14 dagen terug naar de klas om het resultaat te bekijken. Bespreek met de kinderen de alternatieven. Bedoeling is van plastic af te geraken, de plastic recycleren is nog geen echte oplossing. Een beloning voor de hele klas is goed, maar moet niet. Je belangstelling voor hun werk is al een beloning en de grootste beloning zal zijn als ze samen minder nieuwe plastic in omloop brengen.

Doe mee aan de Zero Plastic Week (je leest er meer over op Facebook).